Herman Roelvink (1883 - 1957), auteur en regisseur

HERMAN ROELVINK Toneelschrijver, regisseur Amsterdam, 4 september 1883 – Amsterdam, 5 juli1957 Na een ingenieursopleiding aan de Amsterdamse Polytechnische School en aan de Universiteit van Harvard debuteerde Herman Roelvink in 1906 met het toneelstuk De Stormvogel, dat werd opgevoerd door de Nederlandsche Tooneelvereeniging. In 1910 regisseerde hij zelf zijn toneel- stuk Gordel van Hippolyta bij de KVHNT, waarvan hij later een der artistiek leiders werd. In die functie heeft Roelvink het enigszins ingezakte gezelschap weten te vernieuwen met zijn repertoire-keuze en een minder geijkte wijze van regisseren. Met veel succes bracht hij een tweetal voorstellingen van Shaw, Pygmalion en Caesar en Cleopatra, en regisseerde hij Shakespeare’s Koopman van Venetië. Roelvink trok vele talentvolle jonge spelers aan, onder wie Louis Gimberg en Albert van Dalsum. Zijn grootste bekendheid verwierf hij als schrijver van innnemende en veel gespeelde blijspelen als Freuleken, Lentewolken en Mrs.O. Onder het pseudo- niem Donnaert van Elten vertaalde hij het baanbrekende toneeltheoretische werk On the Art of Thaetre van Edward Gordon Craig.

Herman Roelvink (1883 - 1957), auteur en regisseur

HERMAN ROELVINK Toneelschrijver, regisseur Amsterdam, 4 september 1883 – Amsterdam, 5 juli1957 Na een ingenieursopleiding aan de Amsterdamse Polytechnische School en aan de Universiteit van Harvard debuteerde Herman Roelvink in 1906 met het toneelstuk De Stormvogel, dat werd opgevoerd door de Nederlandsche Tooneelvereeniging. In 1910 regisseerde hij zelf zijn toneel- stuk Gordel van Hippolyta bij de KVHNT, waarvan hij later een der artistiek leiders werd. In die functie heeft Roelvink het enigszins ingezakte gezelschap weten te vernieuwen met zijn repertoire-keuze en een minder geijkte wijze van regisseren. Met veel succes bracht hij een tweetal voorstellingen van Shaw, Pygmalion en Caesar en Cleopatra, en regisseerde hij Shakespeare’s Koopman van Venetië. Roelvink trok vele talentvolle jonge spelers aan, onder wie Louis Gimberg en Albert van Dalsum. Zijn grootste bekendheid verwierf hij als schrijver van innnemende en veel gespeelde blijspelen als Freuleken, Lentewolken en Mrs.O. Onder het pseudo- niem Donnaert van Elten vertaalde hij het baanbrekende toneeltheoretische werk On the Art of Thaetre van Edward Gordon Craig.