Het Leidseplein bij avond met de Philipslichtzuil tijdens de Edison lichtweek, 21-26 oktober 1929

Als we ons zouden kunnen verplaatsen naar Amsterdam op 21 oktober in het jaar 1929 dan zouden we terecht komen in een stad waar diverse locaties baadden in het licht van opmerkelijke lichtobjecten die aldaar waren geplaatst door Philips. De aanleiding voor deze manifestatie was het 50-jarig bestaan van de gloeilamp en kreeg als naam: de Edison Lichtweek. Het spektakel dat op 21 oktober van start ging trok veel nieuwsgierige toeschouwers, tot van ver buiten de stad. Het object van vandaag toont het fel stralende lichtobject op het Leidse Bosje met op de achtergrond het Leidsplein met de oplichtende gebouwen van Americain en Hirsch. Het is één van de drie pasteltekeningen in onze collectie van dit evenement; op de andere staan de Dam met een obelisk van licht en het Damrak als een laan met 68 lichtzuilen van negen meter hoog. Deze tekeningen werden vervaardigd door Herman Heijenbrock, de schilder die bekend stond om zijn fascinatie voor de ontwikkelingen op het gebied van de techniek en industrialisatie. Zo was het hem eerder dat jaar gelukt het door hem opgerichte Museum van de Arbeid -verre voorloper van NEMO- te laten verhuizen naar een grotere behuizing aan de Rozengracht. Overigens wil het toeval dat de laatste dagen van de Lichtweek geassocieerd kunnen worden met een bepaalde vorm van duisternis: het begin van Beurskrach van 1929.

Het Leidseplein bij avond met de Philipslichtzuil tijdens de Edison lichtweek, 21-26 oktober 1929

Als we ons zouden kunnen verplaatsen naar Amsterdam op 21 oktober in het jaar 1929 dan zouden we terecht komen in een stad waar diverse locaties baadden in het licht van opmerkelijke lichtobjecten die aldaar waren geplaatst door Philips. De aanleiding voor deze manifestatie was het 50-jarig bestaan van de gloeilamp en kreeg als naam: de Edison Lichtweek. Het spektakel dat op 21 oktober van start ging trok veel nieuwsgierige toeschouwers, tot van ver buiten de stad. Het object van vandaag toont het fel stralende lichtobject op het Leidse Bosje met op de achtergrond het Leidsplein met de oplichtende gebouwen van Americain en Hirsch. Het is één van de drie pasteltekeningen in onze collectie van dit evenement; op de andere staan de Dam met een obelisk van licht en het Damrak als een laan met 68 lichtzuilen van negen meter hoog. Deze tekeningen werden vervaardigd door Herman Heijenbrock, de schilder die bekend stond om zijn fascinatie voor de ontwikkelingen op het gebied van de techniek en industrialisatie. Zo was het hem eerder dat jaar gelukt het door hem opgerichte Museum van de Arbeid -verre voorloper van NEMO- te laten verhuizen naar een grotere behuizing aan de Rozengracht. Overigens wil het toeval dat de laatste dagen van de Lichtweek geassocieerd kunnen worden met een bepaalde vorm van duisternis: het begin van Beurskrach van 1929.