Het decor 'De Italiaansche straat' met een scène uit 'Gierige Gerard'

De Amsterdamse schouwburg, gelegen aan de Keizersgracht, werd in 1664 door Philip Vingboons (1607/8-1678) grondig verbouwd, zodat hij voldeed aan de nieuwe toneelmode met snel verwisselbare coulissen die in centraalperspectief waren getekend. De nieuwe toneelrage, de uit Itali‰ afkomstige opera, moest opgevoerd kunnen worden. De 'Italiaansche straat' was ‚‚n van de nieuwe decors die in 1665 werden gemaakt. In een boedelinventaris van de schouwburg uit 1686 wordt vermeld dat 'de Italiaansche straat' uit acht schermen, twee stoepen, een put en een balkon bestaat. Het doek is vermoedelijk geschilderd door Jacob Vennekool (1632-1673). Alle decors zijn tijdens de brand van de schouwburg in 1772 verloren gegaan. Het decor op de tekening van Vinkeles heeft aan de rechterkant in plaats van het Italiaanse gebouw, een deftig Hollands huis met een stoep ervoor. De scŠne laat de ontknoping zien van het toneelstuk 'De malle wedding, of Gierige Gerard'. Van de toneelscŠnes die Reinier Vinkeles omstreeks 1770 tekende, zijn er nog twee bekend: een scŠne uit 'Agrippa of de gewaande Tiberius' in het decor 'de hofgalerij' en een scŠne uit 'Arzases of het edelmoedig verraad' in het decor 'de troonzaal'. Uit het grote aantal prenten dat werd gemaakt van toneeldecors en -scŠnes blijkt de populariteit van het theater in de 18de eeuw. Het decor van 'de Italiaansche straat' is in prent gebracht door Adolf van der Laan (1684/90?-na 1740) naar een ontwerp van Hendrik de Leth (1703-1766). Ook Willem Writs vervaardigde prenten van toneelscŠnes in de schouwburg aan de Keizersgracht.

Het decor 'De Italiaansche straat' met een scène uit 'Gierige Gerard'

De Amsterdamse schouwburg, gelegen aan de Keizersgracht, werd in 1664 door Philip Vingboons (1607/8-1678) grondig verbouwd, zodat hij voldeed aan de nieuwe toneelmode met snel verwisselbare coulissen die in centraalperspectief waren getekend. De nieuwe toneelrage, de uit Itali‰ afkomstige opera, moest opgevoerd kunnen worden. De 'Italiaansche straat' was ‚‚n van de nieuwe decors die in 1665 werden gemaakt. In een boedelinventaris van de schouwburg uit 1686 wordt vermeld dat 'de Italiaansche straat' uit acht schermen, twee stoepen, een put en een balkon bestaat. Het doek is vermoedelijk geschilderd door Jacob Vennekool (1632-1673). Alle decors zijn tijdens de brand van de schouwburg in 1772 verloren gegaan. Het decor op de tekening van Vinkeles heeft aan de rechterkant in plaats van het Italiaanse gebouw, een deftig Hollands huis met een stoep ervoor. De scŠne laat de ontknoping zien van het toneelstuk 'De malle wedding, of Gierige Gerard'. Van de toneelscŠnes die Reinier Vinkeles omstreeks 1770 tekende, zijn er nog twee bekend: een scŠne uit 'Agrippa of de gewaande Tiberius' in het decor 'de hofgalerij' en een scŠne uit 'Arzases of het edelmoedig verraad' in het decor 'de troonzaal'. Uit het grote aantal prenten dat werd gemaakt van toneeldecors en -scŠnes blijkt de populariteit van het theater in de 18de eeuw. Het decor van 'de Italiaansche straat' is in prent gebracht door Adolf van der Laan (1684/90?-na 1740) naar een ontwerp van Hendrik de Leth (1703-1766). Ook Willem Writs vervaardigde prenten van toneelscŠnes in de schouwburg aan de Keizersgracht.