Winters landschap met een houthakker en een hoge houten brug

Twee bladen met een zo goed als identiek winters landschap (cat. nrs. 36 en 37) waar een houthakker bezig is bij een hoog houten voetbruggetje, een zogenaamde kwakel. Dit motief komt al voor bij 17de-eeuwse kunstenaars als Jan van Goyen (1596-1656) en Adriaen van Ostade (1610-1685) (De Jongh/Luijten 1997, pp. 272-275, nr. 55). Deze tekening is uitgevoerd in grijze inkt en cat. nr. 37 in waterverf. De versie in grijze inkt is aan de achterzijde door Cats genummerd en moet tot zijn portefeuille hebben behoord (zie cat. nr. 18). De meer gedetailleerde, gekleurde versie is naar dit monochrome voorbeeld gemaakt en 1793 gedateerd. De tekening in grijze inkt moet op grond van Cats' volgnummer, 630, in 1792 of 1793 zijn ontstaan (Nummer 630 geeft een datering tussen 1792 (nummer 616) en 1795 (nummer 667) aan, Shoaf Turner 1990, p. 330).

Winters landschap met een houthakker en een hoge houten brug

Twee bladen met een zo goed als identiek winters landschap (cat. nrs. 36 en 37) waar een houthakker bezig is bij een hoog houten voetbruggetje, een zogenaamde kwakel. Dit motief komt al voor bij 17de-eeuwse kunstenaars als Jan van Goyen (1596-1656) en Adriaen van Ostade (1610-1685) (De Jongh/Luijten 1997, pp. 272-275, nr. 55). Deze tekening is uitgevoerd in grijze inkt en cat. nr. 37 in waterverf. De versie in grijze inkt is aan de achterzijde door Cats genummerd en moet tot zijn portefeuille hebben behoord (zie cat. nr. 18). De meer gedetailleerde, gekleurde versie is naar dit monochrome voorbeeld gemaakt en 1793 gedateerd. De tekening in grijze inkt moet op grond van Cats' volgnummer, 630, in 1792 of 1793 zijn ontstaan (Nummer 630 geeft een datering tussen 1792 (nummer 616) en 1795 (nummer 667) aan, Shoaf Turner 1990, p. 330).