Paulus geneest de zieken te Lystra

Goede kopie naar een voluit gemerkt en 1663 gedateerd schilderij van Dujardin, dat zich vroeger in de verzameling Van Hattum van Ellewoutsdijk bevond, maar waarvan de huidige verblijfplaats onbekend is (vgl. over dat stuk: tent. cat. De Genève à l'Ermitage, les Collections François Tronchin, Genève 1974, nr. 108). Dat laatste geldt ook voor onze andere (eveneens uit het Burgerweeshuis afkomstige) kopie naar Dujardin, cat.nr. 123. Daardoor zijn cat.nrs. 122 en 123 belangrijk als document ter bestudering van beide Dujardins (brochhagen, blz. 69, blz. 67 e.v.: een uiteenzetting over de Haarlemse invloed op de stukken). Brochhagen veronderstelt zeer plausibel dat onze stukken wellicht gemaakt werden door Erick Wilkes of Van den Weerelt, van wie gedocumenteerd is dat hij als wees in het Burgerweeshuis, na een leertijd bij Jan Lievens in 1668, bij Dujardin in de leer kwam (Brochhagen, blz. 69, noot 248; verg. I.H. van Eeghen, Aanteekeningen uit het archief van het Burgerweeshuis II, in: Oud-Holland 67, 1950, blz. 124). M.i. kunnen het zeer goed de stukken zijn waarvoor Wilkes in 1673 (hij had intussen, in 1672, het weeshuis verlaten) veertig gulden van de regenten ontving (zie I.H. van Eeghen, ibidem). Hofstede de Groot noemde de voorstelling van cat.nr. 122 "Petrus geneest de lamme". Hoogewerff en Brochhagen wezen erop dat de man met de lange baard veel waarschijnlijker Paulus is en dat diens genezing van zieken te Lystra is afgebeeld (Hand. 14, 8-10).

Paulus geneest de zieken te Lystra

Goede kopie naar een voluit gemerkt en 1663 gedateerd schilderij van Dujardin, dat zich vroeger in de verzameling Van Hattum van Ellewoutsdijk bevond, maar waarvan de huidige verblijfplaats onbekend is (vgl. over dat stuk: tent. cat. De Genève à l'Ermitage, les Collections François Tronchin, Genève 1974, nr. 108). Dat laatste geldt ook voor onze andere (eveneens uit het Burgerweeshuis afkomstige) kopie naar Dujardin, cat.nr. 123. Daardoor zijn cat.nrs. 122 en 123 belangrijk als document ter bestudering van beide Dujardins (brochhagen, blz. 69, blz. 67 e.v.: een uiteenzetting over de Haarlemse invloed op de stukken). Brochhagen veronderstelt zeer plausibel dat onze stukken wellicht gemaakt werden door Erick Wilkes of Van den Weerelt, van wie gedocumenteerd is dat hij als wees in het Burgerweeshuis, na een leertijd bij Jan Lievens in 1668, bij Dujardin in de leer kwam (Brochhagen, blz. 69, noot 248; verg. I.H. van Eeghen, Aanteekeningen uit het archief van het Burgerweeshuis II, in: Oud-Holland 67, 1950, blz. 124). M.i. kunnen het zeer goed de stukken zijn waarvoor Wilkes in 1673 (hij had intussen, in 1672, het weeshuis verlaten) veertig gulden van de regenten ontving (zie I.H. van Eeghen, ibidem). Hofstede de Groot noemde de voorstelling van cat.nr. 122 "Petrus geneest de lamme". Hoogewerff en Brochhagen wezen erop dat de man met de lange baard veel waarschijnlijker Paulus is en dat diens genezing van zieken te Lystra is afgebeeld (Hand. 14, 8-10).