Drieluik, Gracht

Kunstenaar Herman Gordijn (1932) staat vooral bekend om zijn groteske en raadselachtige weergaven van figuren en landschappen. Onder invloed van onder meer ontwerper Benno Premsela (1920-1997) verhuist de Haagse Gordijn in 1960 naar Amsterdam. Zijn kennismaking met de hoofdstad resulteert in lyrisch realistische voorstellingen van typisch Amsterdamse taferelen. In 1997 krijgt Gordijn van het Amsterdam Museum de opdracht om ‘zijn’ Amsterdam te schilderen, voor een eigentijdse visie op de stad. Het resultaat is een groot zesluik met daarop het Vondelpark, de Dam en een gracht. Hier is de bovenzijde van het tweeluik Gracht te zien. De toeschouwer zakt onder een brug steeds dieper de gracht in, waar nette dames voorbij lopen, baby's spelen en mannelijke en vrouwelijke figuren in het water door elkaar heen dartelen.

Drieluik, Gracht

Kunstenaar Herman Gordijn (1932) staat vooral bekend om zijn groteske en raadselachtige weergaven van figuren en landschappen. Onder invloed van onder meer ontwerper Benno Premsela (1920-1997) verhuist de Haagse Gordijn in 1960 naar Amsterdam. Zijn kennismaking met de hoofdstad resulteert in lyrisch realistische voorstellingen van typisch Amsterdamse taferelen. In 1997 krijgt Gordijn van het Amsterdam Museum de opdracht om ‘zijn’ Amsterdam te schilderen, voor een eigentijdse visie op de stad. Het resultaat is een groot zesluik met daarop het Vondelpark, de Dam en een gracht. Hier is de bovenzijde van het tweeluik Gracht te zien. De toeschouwer zakt onder een brug steeds dieper de gracht in, waar nette dames voorbij lopen, baby's spelen en mannelijke en vrouwelijke figuren in het water door elkaar heen dartelen.