De roker

‘Een klein, maar zeer fyn en uitgewerkt Schilderij door Arij de Voijs, een oud beroemd meester, van de eerste klasse, maar wiens werken zeer zeldzaam zyn, voorstellende een man met eene pijp in den mond’. Zo omschreef Adriaan van der Hoop in 1841 zijn aankoop van 600 gulden. De Vois woonde evenals Frans van Mieris I in Leiden, de bakermat van de zogeheten school der fijnschilders. Evenals Van Mieris blonk De Vois uit in kleine, virtuoos geschilderde tafereeltjes van een buitengewone detaillering. De twee schilders werden veelvuldig met elkaar vergeleken. Thoré was in 1860 tamelijk kritisch: ‘Arie de Vois a souvent imité Frans van Mieris. Un petit tableau de lui, sur panneau ovale: Paysant fumant sa pipe, est assez grassement peint.’ Gower drukte zich in 1875 wat neutraler uit: ‘His favourite red-faced male model, with his usual Mieris-like finish.’

De roker

‘Een klein, maar zeer fyn en uitgewerkt Schilderij door Arij de Voijs, een oud beroemd meester, van de eerste klasse, maar wiens werken zeer zeldzaam zyn, voorstellende een man met eene pijp in den mond’. Zo omschreef Adriaan van der Hoop in 1841 zijn aankoop van 600 gulden. De Vois woonde evenals Frans van Mieris I in Leiden, de bakermat van de zogeheten school der fijnschilders. Evenals Van Mieris blonk De Vois uit in kleine, virtuoos geschilderde tafereeltjes van een buitengewone detaillering. De twee schilders werden veelvuldig met elkaar vergeleken. Thoré was in 1860 tamelijk kritisch: ‘Arie de Vois a souvent imité Frans van Mieris. Un petit tableau de lui, sur panneau ovale: Paysant fumant sa pipe, est assez grassement peint.’ Gower drukte zich in 1875 wat neutraler uit: ‘His favourite red-faced male model, with his usual Mieris-like finish.’