Magdalena Moons smeekt haar verloofde Francisco Valdez de bestorming van Leiden nog een nacht uit te stellen

Tijdens het beleg van Leiden in 1574 smeekt Magdalena Moons haar verloofde Francisco Valdez, bevelhebber van de Spaanse troepen, om de geplande bestorming van de stad uit te stellen. Haar smeekbede is succesvol omdat de katholieke patriciërsdochter dreigt haar trouwbelofte aan hem te breken. In de volgende nacht zal de wind opsteken en het land rondom Leiden overstromen, waardoor de stad kan worden ontzet door de Geuzenvloot. Pas later in de 19de eeuw is het verhaal over Moons en Valdez ontkracht als al te fantasievol. Het schilderij van de Rotterdamse schilder Opzoomer werd in 1848 getoond op de Tentoonstelling van Levende Meesters in Amsterdam. De kritiek op dit moderne historiestuk was gematigd positief maar de uitvoering van de vleestinten, de draperieën en het bijwerk liet te wensen over. Bij de aankoop noteerde Adriaan van der Hoop dan ook: ‘Dit Schilderij is voor twee jaren alhier op de Tentoonstelling geweest, maar sedert veranderd en verbeterd; de prijs was toen ƒ 1000: maar thans gekocht voor 650.’

Magdalena Moons smeekt haar verloofde Francisco Valdez de bestorming van Leiden nog een nacht uit te stellen

Tijdens het beleg van Leiden in 1574 smeekt Magdalena Moons haar verloofde Francisco Valdez, bevelhebber van de Spaanse troepen, om de geplande bestorming van de stad uit te stellen. Haar smeekbede is succesvol omdat de katholieke patriciërsdochter dreigt haar trouwbelofte aan hem te breken. In de volgende nacht zal de wind opsteken en het land rondom Leiden overstromen, waardoor de stad kan worden ontzet door de Geuzenvloot. Pas later in de 19de eeuw is het verhaal over Moons en Valdez ontkracht als al te fantasievol. Het schilderij van de Rotterdamse schilder Opzoomer werd in 1848 getoond op de Tentoonstelling van Levende Meesters in Amsterdam. De kritiek op dit moderne historiestuk was gematigd positief maar de uitvoering van de vleestinten, de draperieën en het bijwerk liet te wensen over. Bij de aankoop noteerde Adriaan van der Hoop dan ook: ‘Dit Schilderij is voor twee jaren alhier op de Tentoonstelling geweest, maar sedert veranderd en verbeterd; de prijs was toen ƒ 1000: maar thans gekocht voor 650.’