Willem III (1650-1702), Prins van Oranje
Caspar Netscher was werkzaam in Den Haag, waar het stadhouderlijk hof tot zijn clientèle behoorde. Hij had zijn enorme populariteit te danken aan het verfijnde penseel waarmee hij zijn opdrachtgevers portretteerde in elegante poses. De portretten ‘ten voeten uit’ van stadhouder-koning Willem III (1650-1702) en Maria Stuart (1662-1695) zijn typerend voor Netschers productie.
Adriaan van der Hoop werd de eigenaar van de twee schilderijen bij de verwerving in 1833 van de collectie van de weduwe Christina Kemper-de Vries. Door bemiddeling van haar broer Jeronimo de Vries kon Van der Hoop de verzameling van zeventien schilderijen voor 7600 gulden overnemen, waarbij de twee vorstelijke portretten samen op 200 gulden waren getaxeerd.
Willem III (1650-1702), Prins van Oranje
Caspar Netscher was werkzaam in Den Haag, waar het stadhouderlijk hof tot zijn clientèle behoorde. Hij had zijn enorme populariteit te danken aan het verfijnde penseel waarmee hij zijn opdrachtgevers portretteerde in elegante poses. De portretten ‘ten voeten uit’ van stadhouder-koning Willem III (1650-1702) en Maria Stuart (1662-1695) zijn typerend voor Netschers productie.
Adriaan van der Hoop werd de eigenaar van de twee schilderijen bij de verwerving in 1833 van de collectie van de weduwe Christina Kemper-de Vries. Door bemiddeling van haar broer Jeronimo de Vries kon Van der Hoop de verzameling van zeventien schilderijen voor 7600 gulden overnemen, waarbij de twee vorstelijke portretten samen op 200 gulden waren getaxeerd.
description
Caspar Netscher was werkzaam i ...... op 200 gulden waren getaxeerd.
Willem III, Stadhouder van Hol ...... rouw, om uit de kast te komen.
identifier
rights
subject
AM algemene voorstellingstrefwoorden [TOPTERM]
iconografische indeling
mansportret
title
Willem III (1650-1702), Prins van Oranje
type
inDataset
hasBeginTimeStamp
hasEndTimeStamp
label
Willem III (1650-1702), Prins van Oranje