Het doktersbezoek aan een zieke vrouw, 'De bleekzuchtige dame'

Het thema van het doktersbezoek aan een zieke vrouw komt veelvuldig voor in de Nederlandse 17de-eeuwse schilderkunst. Samuel van Hoogstraten, die behalve als schilder ook bekend is vanwege een kunsttheoretisch traktaat, heeft het thema meerde malen uitgebeeld. Een ouderwets geklede dokter - een kwakzalver – bestudeert een flesje urine om een diagnose te stellen. Lijdt de jonge vrouw aan liefdesverdriet of is zij in verwachting? De man die bezorgd toekijkt, zal haar man of minnaar zijn. Tal van details wijzen erop dat de vrouw in de ban is van Venus. Het schilderij werd in 1833 aangekocht op een veiling in Amsterdam voor 850 gulden. De bezorgde man in de voorstelling is door Adriaan van der Hoop nooit gezien; deze dook pas op bij een restauratie in 1984. Tussen 1789 en 1833 moet hij zijn weggeschilderd, wellicht omdat de toenmalige eigenaar het niet passend vond om naar een zwangerschap te verwijzen. Het weerhield Thoré er in 1860 niet van om dit werk als ‘excellent’ te omschrijven.

Het doktersbezoek aan een zieke vrouw, 'De bleekzuchtige dame'

Het thema van het doktersbezoek aan een zieke vrouw komt veelvuldig voor in de Nederlandse 17de-eeuwse schilderkunst. Samuel van Hoogstraten, die behalve als schilder ook bekend is vanwege een kunsttheoretisch traktaat, heeft het thema meerde malen uitgebeeld. Een ouderwets geklede dokter - een kwakzalver – bestudeert een flesje urine om een diagnose te stellen. Lijdt de jonge vrouw aan liefdesverdriet of is zij in verwachting? De man die bezorgd toekijkt, zal haar man of minnaar zijn. Tal van details wijzen erop dat de vrouw in de ban is van Venus. Het schilderij werd in 1833 aangekocht op een veiling in Amsterdam voor 850 gulden. De bezorgde man in de voorstelling is door Adriaan van der Hoop nooit gezien; deze dook pas op bij een restauratie in 1984. Tussen 1789 en 1833 moet hij zijn weggeschilderd, wellicht omdat de toenmalige eigenaar het niet passend vond om naar een zwangerschap te verwijzen. Het weerhield Thoré er in 1860 niet van om dit werk als ‘excellent’ te omschrijven.