Maritge Voogt Claesdr. (1577-1644)

Frans Hals heeft bijna uitsluitend portretten geschilderd van de Haarlemse élite. Maritge Voogt Claesdr (1577-1644) was de vrouw van de Haarlemse bierbrouwer en burgemeester Pieter Olycan (1572-1658). Hals’ portretten van het echtpaar zijn waarschijnlijk tot in de vroege 19de eeuw bij elkaar gebleven. Het mansportret bevindt zich tegenwoordig in het Ringling Museum in Sarasota (Florida). Adriaan van der Hoop kocht het toen nog ongeïdentificeerde vrouwenportret op een veiling in 1834 voor 180 gulden. De Haarlemse meester was toen nog nauwelijks bekend. Pas door de enthousiaste publicaties van Théophile Thoré (1869) en Eugène Fromentin (1876) begon zijn ster te rijzen. Vanwege zijn losse penseeltoets zagen kunstenaars als Courbet, Manet en Van Gogh Hals als hun voorbeeld. Het portret van Maritge Voogt werd door Thoré omschreven als: ‘portrait superbe, de première force’.

Maritge Voogt Claesdr. (1577-1644)

Frans Hals heeft bijna uitsluitend portretten geschilderd van de Haarlemse élite. Maritge Voogt Claesdr (1577-1644) was de vrouw van de Haarlemse bierbrouwer en burgemeester Pieter Olycan (1572-1658). Hals’ portretten van het echtpaar zijn waarschijnlijk tot in de vroege 19de eeuw bij elkaar gebleven. Het mansportret bevindt zich tegenwoordig in het Ringling Museum in Sarasota (Florida). Adriaan van der Hoop kocht het toen nog ongeïdentificeerde vrouwenportret op een veiling in 1834 voor 180 gulden. De Haarlemse meester was toen nog nauwelijks bekend. Pas door de enthousiaste publicaties van Théophile Thoré (1869) en Eugène Fromentin (1876) begon zijn ster te rijzen. Vanwege zijn losse penseeltoets zagen kunstenaars als Courbet, Manet en Van Gogh Hals als hun voorbeeld. Het portret van Maritge Voogt werd door Thoré omschreven als: ‘portrait superbe, de première force’.