Gezicht op Amsterdam gezien vanaf het IJ

In de achtergrond het stadsprofiel van Amsterdam. Het schilderij heette tot dusver op grond van het monogram een werk van L. Backhuyzen. Het past echter in het geheel niet in diens oeuvre, al was het alleen maar omdat op diens talloze marines nooit de hier in beeld gebrachte absolute windstilte heerst, waarbij alle wimpels en zeilen slap neerhangen. Daarmee is het slechts verwant met één ander, eveneens op grond van een monogram aan Backhuyzen toegeschreven schilderij, dat echter veel helderder van sfeer is (pariculiere verzameling; cat.tent. Zee- Rivier- en Oevergezichten, Dordrecht 1964, cat.nr. 10, afb. 109). De veel “broeieriger” windstilte-bij-schemering van ons stuk vinden we wel terug op, ook in techniek verwante, gesigneerde watergezichten van Dubbels (Rijksmuseum, cat. 1921, nr. 811; Hofje van Aerden, Leerdam, cat.tent. Dordrecht, op. cit. 1964, nr. 27, afb. 78). Op grond van een en ander lijkt mij ook ons stuk door Dubbels geschilderd.

Gezicht op Amsterdam gezien vanaf het IJ

In de achtergrond het stadsprofiel van Amsterdam. Het schilderij heette tot dusver op grond van het monogram een werk van L. Backhuyzen. Het past echter in het geheel niet in diens oeuvre, al was het alleen maar omdat op diens talloze marines nooit de hier in beeld gebrachte absolute windstilte heerst, waarbij alle wimpels en zeilen slap neerhangen. Daarmee is het slechts verwant met één ander, eveneens op grond van een monogram aan Backhuyzen toegeschreven schilderij, dat echter veel helderder van sfeer is (pariculiere verzameling; cat.tent. Zee- Rivier- en Oevergezichten, Dordrecht 1964, cat.nr. 10, afb. 109). De veel “broeieriger” windstilte-bij-schemering van ons stuk vinden we wel terug op, ook in techniek verwante, gesigneerde watergezichten van Dubbels (Rijksmuseum, cat. 1921, nr. 811; Hofje van Aerden, Leerdam, cat.tent. Dordrecht, op. cit. 1964, nr. 27, afb. 78). Op grond van een en ander lijkt mij ook ons stuk door Dubbels geschilderd.