Bernardus de Bosch (1742-1816)

Blijkens repentirs droeg de geportretteerde een steek, die vermoedelijk door de schilder zelf is weggeschilderd. Bernardus de Bosch (1742-1816) behoorde tot een familie van kunstliefhebbers (zie ook cat.nr. 369). Hij bezat een vermaarde kunstcollectie en placht in kunst en letterkundige genootschappen o.a. voordrachten over schilders (J. van der Heyden, Rubens, Jac. de Wit) en schilderkunst te houden. Hij was gehuwd met Christina Suzanne de Vries, doch overleed kinderloos (Van der AA II, blz. 1006, e.v.). Van 1796 tot 1806 was De Bosch regent van het Oudezijdshuiszittenhuis. De Lelie lijkt mij in dit schilderij beïnvloed door de portretkunst van de Engelse schilder Charles Hodges (1764-1837), die vanaf ca. 1788 hoofdzakelijk in Nederland woonde. Op grond van vergelijking met ons stuk identificeert De Bruyn Kops een heer, die voorkomt op De Lelies schilderij 'De verzamelaar Jan Gildemeester in zijn Kunstgalerij' (Amsterdam, Rijksmuseum) als een ander portret van De Bosch.

Bernardus de Bosch (1742-1816)

Blijkens repentirs droeg de geportretteerde een steek, die vermoedelijk door de schilder zelf is weggeschilderd. Bernardus de Bosch (1742-1816) behoorde tot een familie van kunstliefhebbers (zie ook cat.nr. 369). Hij bezat een vermaarde kunstcollectie en placht in kunst en letterkundige genootschappen o.a. voordrachten over schilders (J. van der Heyden, Rubens, Jac. de Wit) en schilderkunst te houden. Hij was gehuwd met Christina Suzanne de Vries, doch overleed kinderloos (Van der AA II, blz. 1006, e.v.). Van 1796 tot 1806 was De Bosch regent van het Oudezijdshuiszittenhuis. De Lelie lijkt mij in dit schilderij beïnvloed door de portretkunst van de Engelse schilder Charles Hodges (1764-1837), die vanaf ca. 1788 hoofdzakelijk in Nederland woonde. Op grond van vergelijking met ons stuk identificeert De Bruyn Kops een heer, die voorkomt op De Lelies schilderij 'De verzamelaar Jan Gildemeester in zijn Kunstgalerij' (Amsterdam, Rijksmuseum) als een ander portret van De Bosch.