Portret van een man

Zowel het monogram A.C.F. als de signatuur "F. bol" moeten latere toevoegingen zijn. Op Hollandse 17e eeuwse schilderijen van elk soort en type treft men vaak het monogram A.C. aan, aangebracht om het voor een werk van Aelbert Cuyp te laten doorgaan. De op dit monogram gebaseerde oude museumtoeschrijving aan A. Camerarius kan niet juist zijn: deze schilderde in geheel andere trant. Hetzelfde geldt voor de toeschrijving aan Bol. M.i. is er nauwelijks twijfel aan dat het stuk van de hand is van Pieter van Anraadt. Karakteristiek voor deze meester is de aquarelachtige vlekkerigheid van de meest belichte partijen en de vlossige weergave van het haar. Men vergelijke onze cat. nrs. 4 en 5 en vooral de volgende andere gesigneerde werken van Van Anraadt: 'Mansportret', gem. en gedat. 1673, Amsterdam, Rijksmuseum, cat. 1934, nr. 364; 'Portret van Rutger Tichler' in de Waag te Deventer.

Portret van een man

Zowel het monogram A.C.F. als de signatuur "F. bol" moeten latere toevoegingen zijn. Op Hollandse 17e eeuwse schilderijen van elk soort en type treft men vaak het monogram A.C. aan, aangebracht om het voor een werk van Aelbert Cuyp te laten doorgaan. De op dit monogram gebaseerde oude museumtoeschrijving aan A. Camerarius kan niet juist zijn: deze schilderde in geheel andere trant. Hetzelfde geldt voor de toeschrijving aan Bol. M.i. is er nauwelijks twijfel aan dat het stuk van de hand is van Pieter van Anraadt. Karakteristiek voor deze meester is de aquarelachtige vlekkerigheid van de meest belichte partijen en de vlossige weergave van het haar. Men vergelijke onze cat. nrs. 4 en 5 en vooral de volgende andere gesigneerde werken van Van Anraadt: 'Mansportret', gem. en gedat. 1673, Amsterdam, Rijksmuseum, cat. 1934, nr. 364; 'Portret van Rutger Tichler' in de Waag te Deventer.