Staande man

John Rädecker (1885-1956) was één van de belangrijkste beeldhouwers van zijn tijd. Samen met architect J.J.P. Oud (1890-1963) kreeg Rädecker in 1948 de opdracht een nationaal monument op de Dam te ontwerpen, ter nagedachtenis aan alle Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog door oorlogshandelingen zijn omgekomen. Oud was verantwoordelijk voor het ontwerp van de 22 meter hoge pyloon met concentrische terrassen, Rädecker vervaardigde de figuren. De figuren bestaan onder meer uit vier geketende mannen (verbeeldingen van het lijden tijdens de bezetting), aan weerzijden daarvan twee figuren die het verzet symboliseren en boven hen een zwevende vrouwenfiguur met kind op de arm, als symbool van de overwinning. Dit beeldje van een staande man is waarschijnlijk een voorstudie voor de jonge verzetsfiguur met opgeheven armen aan de rechterzijde van het monument, symbool voor het arbeidersverzet.

Staande man

John Rädecker (1885-1956) was één van de belangrijkste beeldhouwers van zijn tijd. Samen met architect J.J.P. Oud (1890-1963) kreeg Rädecker in 1948 de opdracht een nationaal monument op de Dam te ontwerpen, ter nagedachtenis aan alle Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog door oorlogshandelingen zijn omgekomen. Oud was verantwoordelijk voor het ontwerp van de 22 meter hoge pyloon met concentrische terrassen, Rädecker vervaardigde de figuren. De figuren bestaan onder meer uit vier geketende mannen (verbeeldingen van het lijden tijdens de bezetting), aan weerzijden daarvan twee figuren die het verzet symboliseren en boven hen een zwevende vrouwenfiguur met kind op de arm, als symbool van de overwinning. Dit beeldje van een staande man is waarschijnlijk een voorstudie voor de jonge verzetsfiguur met opgeheven armen aan de rechterzijde van het monument, symbool voor het arbeidersverzet.