Mercurius op zijn wagen

Beeldhouwer Lambertus Zijl (1866-1947) maakte met zijn ingetogen, strakke vormen rond de eeuwwisseling deel uit van een grote stijlvernieuwing in de beeldhouwkunst. Dankzij de samenwerking met architect H.P. Berlage aan het einde van de 19de eeuw nam zijn carrière een vlucht. Berlage ontwierp een nieuwe Koopmansbeurs voor Amsterdam, die tussen 1898 en 1903 gebouwd werd aan het Damrak. Zijl verzorgde de ornamenten van het gebouw, dat tegenwoordig bekend staat als de Beurs van Berlage. Hij vervaardigde onder meer twee grote gevelreliëfs, een groot aantal sluitstenen in Egyptische stijl en drie beelden van Hollandse helden: Hugo de Groot, Jan Pieterszoon Coen en Gijsbrecht van Amstel. Dit reliëf van Mercurius, de Romeinse god van de handel, was waarschijnlijk een voorstudie voor één van de ornamenten van het beursgebouw. Het is een allegorie op de handel, met links een hamer en aambeeld als symbolen voor de nijverheid en rechts zakken graan als symbool voor de landbouw.

Mercurius op zijn wagen

Beeldhouwer Lambertus Zijl (1866-1947) maakte met zijn ingetogen, strakke vormen rond de eeuwwisseling deel uit van een grote stijlvernieuwing in de beeldhouwkunst. Dankzij de samenwerking met architect H.P. Berlage aan het einde van de 19de eeuw nam zijn carrière een vlucht. Berlage ontwierp een nieuwe Koopmansbeurs voor Amsterdam, die tussen 1898 en 1903 gebouwd werd aan het Damrak. Zijl verzorgde de ornamenten van het gebouw, dat tegenwoordig bekend staat als de Beurs van Berlage. Hij vervaardigde onder meer twee grote gevelreliëfs, een groot aantal sluitstenen in Egyptische stijl en drie beelden van Hollandse helden: Hugo de Groot, Jan Pieterszoon Coen en Gijsbrecht van Amstel. Dit reliëf van Mercurius, de Romeinse god van de handel, was waarschijnlijk een voorstudie voor één van de ornamenten van het beursgebouw. Het is een allegorie op de handel, met links een hamer en aambeeld als symbolen voor de nijverheid en rechts zakken graan als symbool voor de landbouw.