Out of History: Wilhelmina van Kelderman (1734–1836)

Iris Kensmil heeft drie portretten gemaakt van mensen uit de 18de eeuw die tegen de koloniale onderdrukking in een eigen positie en toekomst opbouwden. Elisabeth Samson verwierf een groot vermogen en sloot als eerste vrije zwarte vrouw een erkend huwelijk met een blanke man. Wilhelmina Kelderman was een slavin die zichzelf en uiteindelijk ook haar zoon vrijkocht. Fabi Labi Dikan was granman (stamhoofd) van marrons (gevluchte slaven), die als eerste een verdrag van erkenning sloot met de Nederlanders. De portretten zijn gemaakt naar aanleiding van de Gouden Eeuw-tentoonstelling en de herdenking van de wettelijke afschaffing van de slavernij in ‘de West’, dit jaar 150 jaar geleden. Het Amsterdam Museum werkt samen met CBK Zuidoost. Daar is van 21 juni t/m 31 augustus [2013] de tentoonstelling 'Gedeelde erfenis, slavernijverleden in de kunst' te zien.

Out of History: Wilhelmina van Kelderman (1734–1836)

Iris Kensmil heeft drie portretten gemaakt van mensen uit de 18de eeuw die tegen de koloniale onderdrukking in een eigen positie en toekomst opbouwden. Elisabeth Samson verwierf een groot vermogen en sloot als eerste vrije zwarte vrouw een erkend huwelijk met een blanke man. Wilhelmina Kelderman was een slavin die zichzelf en uiteindelijk ook haar zoon vrijkocht. Fabi Labi Dikan was granman (stamhoofd) van marrons (gevluchte slaven), die als eerste een verdrag van erkenning sloot met de Nederlanders. De portretten zijn gemaakt naar aanleiding van de Gouden Eeuw-tentoonstelling en de herdenking van de wettelijke afschaffing van de slavernij in ‘de West’, dit jaar 150 jaar geleden. Het Amsterdam Museum werkt samen met CBK Zuidoost. Daar is van 21 juni t/m 31 augustus [2013] de tentoonstelling 'Gedeelde erfenis, slavernijverleden in de kunst' te zien.