Die Konservenmacherinnen

Tekening vervaardigd door Max Liebermann in Amsterdam in de zomer van 1872, toen hij voor de tweede maal Holland bezocht. De kunstenaar zag de vrouwen bij het schoonmaken van in te maken groente in een loods aan de haven. Deze potloodschets en een iets later gemaakte olieverfschets liggen ten grondslag aan drie schilderijen met hetzelfde motief, uit 1872 (nu te Winterthur), 1873 (privécollectie Zwitserland) en 1879-80 (Leipzig), met de titels 'Die Gemüseputzerinnen' of 'Die Konservenmacherinnen'. Ze ontstonden niet in Amsterdam maar in Liebermanns toenmalige woonplaats Weimar. De handtekening is pas na 1923 door Liebermann op de tekening gezet. Met het motief van groepen vrouwen aan de arbeid inspireerde Liebermann kunstenaars als Isaac Israels en H.J. Wolter tot het tekenen en schilderen van soortgelijke voorstellingen. Afmetingen 224 x 300 mm. (blad)

Die Konservenmacherinnen

Tekening vervaardigd door Max Liebermann in Amsterdam in de zomer van 1872, toen hij voor de tweede maal Holland bezocht. De kunstenaar zag de vrouwen bij het schoonmaken van in te maken groente in een loods aan de haven. Deze potloodschets en een iets later gemaakte olieverfschets liggen ten grondslag aan drie schilderijen met hetzelfde motief, uit 1872 (nu te Winterthur), 1873 (privécollectie Zwitserland) en 1879-80 (Leipzig), met de titels 'Die Gemüseputzerinnen' of 'Die Konservenmacherinnen'. Ze ontstonden niet in Amsterdam maar in Liebermanns toenmalige woonplaats Weimar. De handtekening is pas na 1923 door Liebermann op de tekening gezet. Met het motief van groepen vrouwen aan de arbeid inspireerde Liebermann kunstenaars als Isaac Israels en H.J. Wolter tot het tekenen en schilderen van soortgelijke voorstellingen. Afmetingen 224 x 300 mm. (blad)