Marie van Westerhoven (1857 - 1946), actrice, bij haar 60-jarig jubileum

MARIE VAN WESTERHOVEN Actrice Amsterdam, 27 mei 1857 – Amsterdam, 26 februari 1946 Samen met haar moeder, de actrice Christine Stoetz, stond Marie van Westerhoven -de klein- dochter van toneelvader Majofski- al als zesjarig meisje op de planken van de schouwburg op het Leidseplein. Haar loopbaan bestreek bijna een eeuw Nederlands toneel. Zij maakte deel uit van een groot aantal toneeltradities en vernieuwende perioden. Tot op hoge leeftijd werd zij vanwege haar grote aanpassingsvermogen door tal van gezelschappen geëngageerd. In haar jeugd was het melodrama populair. Als echtgenote van Louis Chrispijn en actrice bij het gezel- schap Le Gras, Van Zuylen & Haspels was zij vanaf de opkomst betrokken bij het naturalistische toneel, zij speelde tijdens de grote bloeiperiode onder Royaards en Verkade en in de tijd van het experimentele theater bij Studio. Zij had een onopgesmukte, doch schrandere speelstijl. Bovendien had zij zangkwaliteiten. Een tijdlang werkte zij als ‘komische Alte’ bij het operette- gezelschap Kreeft & Buderman. Verder had zij in 1903/1904 leiding over de Nederlandsche Tooneelisten, die de Amsterdamse Salon des Variétés bespeelden. Met Louis Bouwmeester ging Zij herhaaldelijk op tournee in voormalig Nederlands-Indië.

Marie van Westerhoven (1857 - 1946), actrice, bij haar 60-jarig jubileum

MARIE VAN WESTERHOVEN Actrice Amsterdam, 27 mei 1857 – Amsterdam, 26 februari 1946 Samen met haar moeder, de actrice Christine Stoetz, stond Marie van Westerhoven -de klein- dochter van toneelvader Majofski- al als zesjarig meisje op de planken van de schouwburg op het Leidseplein. Haar loopbaan bestreek bijna een eeuw Nederlands toneel. Zij maakte deel uit van een groot aantal toneeltradities en vernieuwende perioden. Tot op hoge leeftijd werd zij vanwege haar grote aanpassingsvermogen door tal van gezelschappen geëngageerd. In haar jeugd was het melodrama populair. Als echtgenote van Louis Chrispijn en actrice bij het gezel- schap Le Gras, Van Zuylen & Haspels was zij vanaf de opkomst betrokken bij het naturalistische toneel, zij speelde tijdens de grote bloeiperiode onder Royaards en Verkade en in de tijd van het experimentele theater bij Studio. Zij had een onopgesmukte, doch schrandere speelstijl. Bovendien had zij zangkwaliteiten. Een tijdlang werkte zij als ‘komische Alte’ bij het operette- gezelschap Kreeft & Buderman. Verder had zij in 1903/1904 leiding over de Nederlandsche Tooneelisten, die de Amsterdamse Salon des Variétés bespeelden. Met Louis Bouwmeester ging Zij herhaaldelijk op tournee in voormalig Nederlands-Indië.