Pompbekroning met de Caritas Romana

schets voor een - niet uitgevoerde - pompbekroning op de noordelijke binnenplaats van het 17de-eeuwse stadhuis. Zie voor de bekroning van de zuidelijke binnenplaats: cat. nr 103. De pompbekroningen worden in een rekening uit 1652 vermeld als: 'gebotcheert om op de plaetse vant nieuw stadhuys te stellen, op elcke pomp vier belden aen malkanderen'. Voor elke beeldengroep ontving Quellinus 24 gulden. In 1664 waren de modellen op ware grootte gereed, maar om onbekende redenen werden ze niet uitgevoerd. De aan Quellinus verschuldigde 1000 gulden werden door de thesauriers met andere posten verrekend. In de Notitie uit 1769 van Ploos van Amstel wordt de geboetseerde bekroning als een 'dito groep van vier beelden' vermeld. De Caritas Romana verbeeldt de historie van Pero die haar oude, tot de hongerdood veroordeelde vader Cimon in de gevangenis de borst gaf en hem op deze wijze in leven hield. Uit de dramatisch-bewegelijke modellering en het sterke licht-donker contrast spreekt Rubens' invloed op het beeldhouwwerk van Quellinus.

Pompbekroning met de Caritas Romana

schets voor een - niet uitgevoerde - pompbekroning op de noordelijke binnenplaats van het 17de-eeuwse stadhuis. Zie voor de bekroning van de zuidelijke binnenplaats: cat. nr 103. De pompbekroningen worden in een rekening uit 1652 vermeld als: 'gebotcheert om op de plaetse vant nieuw stadhuys te stellen, op elcke pomp vier belden aen malkanderen'. Voor elke beeldengroep ontving Quellinus 24 gulden. In 1664 waren de modellen op ware grootte gereed, maar om onbekende redenen werden ze niet uitgevoerd. De aan Quellinus verschuldigde 1000 gulden werden door de thesauriers met andere posten verrekend. In de Notitie uit 1769 van Ploos van Amstel wordt de geboetseerde bekroning als een 'dito groep van vier beelden' vermeld. De Caritas Romana verbeeldt de historie van Pero die haar oude, tot de hongerdood veroordeelde vader Cimon in de gevangenis de borst gaf en hem op deze wijze in leven hield. Uit de dramatisch-bewegelijke modellering en het sterke licht-donker contrast spreekt Rubens' invloed op het beeldhouwwerk van Quellinus.