De Gerechtigheid

Model voor het meer dan levensgrote bronzen beeld van de Gerechtigheid, rechts op het timpaan van de voorgevel van het stadhuis op de Dam, tussen 1660 en 1665 door de gebroeders Hemony gegoten. Het stenen gietmodel op ware grootte staat in de Burgerzaal van het stadhuis opgesteld. In 1651 ontving Quellinus 60 gulden voor een geboetseerd beeld 'wtwesende de gerechticheit'. Deze vermelding is ook wel in verband gebracht met een beeld van de gerechtigheid voor de Vierschaar. In de notitie van Ploos van Amstel (1769) over de verzameling boetseersels in de kunstkamer wordt de voorstudie niet vermeld. Gewezen is op stilistische verwantschap met een beeld van de heilige Suzanna (1629-1633) van Francois Duquesnoy - bij wie Quellinus enige tijd werkte - voor de Sta Maria di Loreto in Rome. Een Gerechtigheid van Quellinus, afkomstig uit de verzameling E. Sandoz werd in 1819 in 's-Gravenhage geveild.

De Gerechtigheid

Model voor het meer dan levensgrote bronzen beeld van de Gerechtigheid, rechts op het timpaan van de voorgevel van het stadhuis op de Dam, tussen 1660 en 1665 door de gebroeders Hemony gegoten. Het stenen gietmodel op ware grootte staat in de Burgerzaal van het stadhuis opgesteld. In 1651 ontving Quellinus 60 gulden voor een geboetseerd beeld 'wtwesende de gerechticheit'. Deze vermelding is ook wel in verband gebracht met een beeld van de gerechtigheid voor de Vierschaar. In de notitie van Ploos van Amstel (1769) over de verzameling boetseersels in de kunstkamer wordt de voorstudie niet vermeld. Gewezen is op stilistische verwantschap met een beeld van de heilige Suzanna (1629-1633) van Francois Duquesnoy - bij wie Quellinus enige tijd werkte - voor de Sta Maria di Loreto in Rome. Een Gerechtigheid van Quellinus, afkomstig uit de verzameling E. Sandoz werd in 1819 in 's-Gravenhage geveild.