Studie voor een portret van twee dochters van Francisco Lopez Suasso

Er komen twee schilderijen door Netscher in aanmerking, waar deze tekening een studie voor kan zijn. Het ene schilderij bevindt zich in een particuliere verzameling en het andere in het AHM (afb. a). Op beide doeken zijn vermoedelijk Leonore (alias Rachel) (1701-1754) en Sara Lopez Suasso (1706-1767) geportretteerd, kinderen uit het tweede huwelijk van Francisco met Leonore (alias Rachel) da Costa (1669-1749). Het echtpaar kreeg zeven zonen en drie dochters. Constantijn Netscher maakte de tekening als compositiestudie, waarbij zijn aandacht uitging naar de poses van de meisjes en naar de achtergrond. Hij heeft in de twee schilderijen de getekende compositie niet letterlijk nagevolgd. Op het schilderij in particuliere collectie veranderde Netscher de houding en de kleding van het linkermeisje; het gordijn en de architectuur komen in spiegelbeeld terug. Voor het schilderij in het AHM koos hij andere houdingen en kleding, bloemen in plaats van dieren en een totaal afwijkende achtergrond. Er zijn meer compositiestudies van Netscher bekend, zoals Studie van een elegante vrouw met een hond, Studie van drie kinderen in een park en Studie van vijf kinderen (afb. b). De laatste gebruikte hij voor een geschilderd portret van drie dochters en twee zonen van Francisco Lopez Suasso. Netschers enigszins nerveus aandoende tekenstijl is zeer herkenbaar in de genoemde bladen. Hij combineerde korte streepjes en puntjes met grillige doorlopende en onderbroken contourlijnen. De gezichten gaf hij steeds summier aan met vijf korte streepjes of puntjes voor respectievelijk ogen, neus, mond en kin. Constantijn Netscher, zoon van de vermaarde schilder Caspar Netscher (1639-1684), kreeg zijn opdrachten vooral uit vooraanstaande Haagse kringen, waartoe ook de schatrijke bankier Francisco Lopez Suasso behoorde.

Studie voor een portret van twee dochters van Francisco Lopez Suasso

Er komen twee schilderijen door Netscher in aanmerking, waar deze tekening een studie voor kan zijn. Het ene schilderij bevindt zich in een particuliere verzameling en het andere in het AHM (afb. a). Op beide doeken zijn vermoedelijk Leonore (alias Rachel) (1701-1754) en Sara Lopez Suasso (1706-1767) geportretteerd, kinderen uit het tweede huwelijk van Francisco met Leonore (alias Rachel) da Costa (1669-1749). Het echtpaar kreeg zeven zonen en drie dochters. Constantijn Netscher maakte de tekening als compositiestudie, waarbij zijn aandacht uitging naar de poses van de meisjes en naar de achtergrond. Hij heeft in de twee schilderijen de getekende compositie niet letterlijk nagevolgd. Op het schilderij in particuliere collectie veranderde Netscher de houding en de kleding van het linkermeisje; het gordijn en de architectuur komen in spiegelbeeld terug. Voor het schilderij in het AHM koos hij andere houdingen en kleding, bloemen in plaats van dieren en een totaal afwijkende achtergrond. Er zijn meer compositiestudies van Netscher bekend, zoals Studie van een elegante vrouw met een hond, Studie van drie kinderen in een park en Studie van vijf kinderen (afb. b). De laatste gebruikte hij voor een geschilderd portret van drie dochters en twee zonen van Francisco Lopez Suasso. Netschers enigszins nerveus aandoende tekenstijl is zeer herkenbaar in de genoemde bladen. Hij combineerde korte streepjes en puntjes met grillige doorlopende en onderbroken contourlijnen. De gezichten gaf hij steeds summier aan met vijf korte streepjes of puntjes voor respectievelijk ogen, neus, mond en kin. Constantijn Netscher, zoon van de vermaarde schilder Caspar Netscher (1639-1684), kreeg zijn opdrachten vooral uit vooraanstaande Haagse kringen, waartoe ook de schatrijke bankier Francisco Lopez Suasso behoorde.