De Zuiderkerkstoren in Amsterdam gezien vanaf de Houtgracht

Zoals gebruikelijk in het omvangrijke oeuvre van Jan de Beijer bestaan er verscheidene versies van dit Amsterdamse stadsgezicht: een gekleurde tekening in het Amsterdamse Gemeentearchief en een schilderij in het AHM. De tekening en het schilderij in het AHM zijn beide 1758 gedateerd. De tekening in het Gemeentearchief is aan de achterzijde voorzien van het eigenhandige opschrift: J:De Beijer ad viv:delint 1757.et fecit. 1768. Aan de drie versies lag dus een thans onbekende schets ten grondslag, die De Beijer in 1757 ter plekke vervaardigde. We kijken vanaf de Houtgracht in de richting van de Zwanenburgwal en de Raamgracht. De Houtgracht is sinds de demping in 1882 deel van het Waterlooplein. De Zuiderkerk, ontworpen door Hendrick de Keyser (1565-1621), werd in 1611 in gebruik genomen en was in 1614 voltooid. De Beijer varieerde in de verschillende versies de stoffage. Sommige elementen herhaalde hij: het groepje ezels dat juist over de brug is voortgedreven, komt in alle drie versies voor. Ook de twee pratende mannen zijn telkens op de linker- of de rechterkade te vinden.

De Zuiderkerkstoren in Amsterdam gezien vanaf de Houtgracht

Zoals gebruikelijk in het omvangrijke oeuvre van Jan de Beijer bestaan er verscheidene versies van dit Amsterdamse stadsgezicht: een gekleurde tekening in het Amsterdamse Gemeentearchief en een schilderij in het AHM. De tekening en het schilderij in het AHM zijn beide 1758 gedateerd. De tekening in het Gemeentearchief is aan de achterzijde voorzien van het eigenhandige opschrift: J:De Beijer ad viv:delint 1757.et fecit. 1768. Aan de drie versies lag dus een thans onbekende schets ten grondslag, die De Beijer in 1757 ter plekke vervaardigde. We kijken vanaf de Houtgracht in de richting van de Zwanenburgwal en de Raamgracht. De Houtgracht is sinds de demping in 1882 deel van het Waterlooplein. De Zuiderkerk, ontworpen door Hendrick de Keyser (1565-1621), werd in 1611 in gebruik genomen en was in 1614 voltooid. De Beijer varieerde in de verschillende versies de stoffage. Sommige elementen herhaalde hij: het groepje ezels dat juist over de brug is voortgedreven, komt in alle drie versies voor. Ook de twee pratende mannen zijn telkens op de linker- of de rechterkade te vinden.