Twee studies van Pieter Louw, staande (recto) Zittende man (verso)

De tekenaar heeft Pieter Louw vanuit twee verschillende hoeken weergegeven. In het Rijkprentenkabinet bevinden zich twee tekeningen van de hand van Simon Fokke (1712-1784) met een vergelijkbare opzet, waarbij eveneens een man vanuit verschillende gezichtspunten getekend is (Amsterdam, Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum, inv. nrs. RP-T-1900-A-4371 en RP-T-1900-A-4372). Wellicht is de afbeelding van Louw eveneens van de hand van Simon Fokke. Pieter Louw (1725-1800) was schilder, tekenaar, etser en hij maakte mezzotinten. Hij was tekenmeester aan de Stadstekenacademie en vanaf 1768 directeur. Jacob Cats, eveneens lid van Pax, was een van zijn leerlingen. De figuur op de achterzijde is wel ge‹dentificeerd als Jan Fokke, op basis van een vergelijkbare pose op een van de bladen in het Gemeentearchief (Bakker/Fleurbaay/Gerlagh 1988, p. 250, nr. 251E). De poses zijn echter te verschillend om hierin hetzelfde model te herkennen.

Twee studies van Pieter Louw, staande (recto) Zittende man (verso)

De tekenaar heeft Pieter Louw vanuit twee verschillende hoeken weergegeven. In het Rijkprentenkabinet bevinden zich twee tekeningen van de hand van Simon Fokke (1712-1784) met een vergelijkbare opzet, waarbij eveneens een man vanuit verschillende gezichtspunten getekend is (Amsterdam, Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum, inv. nrs. RP-T-1900-A-4371 en RP-T-1900-A-4372). Wellicht is de afbeelding van Louw eveneens van de hand van Simon Fokke. Pieter Louw (1725-1800) was schilder, tekenaar, etser en hij maakte mezzotinten. Hij was tekenmeester aan de Stadstekenacademie en vanaf 1768 directeur. Jacob Cats, eveneens lid van Pax, was een van zijn leerlingen. De figuur op de achterzijde is wel ge‹dentificeerd als Jan Fokke, op basis van een vergelijkbare pose op een van de bladen in het Gemeentearchief (Bakker/Fleurbaay/Gerlagh 1988, p. 250, nr. 251E). De poses zijn echter te verschillend om hierin hetzelfde model te herkennen.