Portret van een man omgeven door schildersattributen

Het portret is doorgekrast uit ontevredenheid van de tekenaar. Rondom zijn een vaas met een bloem, een schilderspalet en schilderstok, een panfluit en een lier te herkennen, symbolen van de vrije kunsten. Op de achterzijde staat een grotendeels onleesbaar Duits opschrift. Dit blad is op stilistische gronden in verband gebracht met een wellicht door Reinier Vinkeles getekende figuurstudie waar Jacob Cats model voor zat (Amsterdam, Gemeentearchief, collectie Van Eeghen, Bakker/Fleurbaay/Gerlagh 1988, pp. 245-247, nr. 251C met afb.). De tekening in het AHM met zijn krachtige arceringen heeft meer weg van de tekenstijl van Andriessen.

Portret van een man omgeven door schildersattributen

Het portret is doorgekrast uit ontevredenheid van de tekenaar. Rondom zijn een vaas met een bloem, een schilderspalet en schilderstok, een panfluit en een lier te herkennen, symbolen van de vrije kunsten. Op de achterzijde staat een grotendeels onleesbaar Duits opschrift. Dit blad is op stilistische gronden in verband gebracht met een wellicht door Reinier Vinkeles getekende figuurstudie waar Jacob Cats model voor zat (Amsterdam, Gemeentearchief, collectie Van Eeghen, Bakker/Fleurbaay/Gerlagh 1988, pp. 245-247, nr. 251C met afb.). De tekening in het AHM met zijn krachtige arceringen heeft meer weg van de tekenstijl van Andriessen.