Interieur met een oude man die vis schoonmaakt, naar een schilderij toegeschreven aan Quiringh Brekelenkam

Jan Gerard Waldorp woonde en werkte achtereenvolgens in Amsterdam, Haarlem en Den Haag, waar hij opzichter werd van de in 1800 geopende Nationale Konst-Gallerij. Als kunstenaar was hij vooral technisch zeer bekwaam. Deze kwaliteit kwam hem uitstekend van pas bij de vele kopie‰n die hij maakte naar 17de-eeuwse schilderijen, 'waartoe de rijke Kunstverzamelingen in zijne geboortestad hem de gelegenheid aanboden', aldus Van Eijnden en Van der Willigen. Deze voerde hij niet alleen uit in waterverf en dekverf - de meest gebruikte materialen voor 18de-eeuwse kopie‰n naar schilderijen - maar ook in zwart krijt. Het aan Quiringh Brekelenkam (circa 1620-1667/68) toegeschreven schilderij, dat Waldorp hier kopieerde, bevindt zich thans in Luxemburg (afb. a). De herkomst van het schilderij gaat niet verder terug dan 16 juli 1819, toen het in Amsterdam werd geveild.

Interieur met een oude man die vis schoonmaakt, naar een schilderij toegeschreven aan Quiringh Brekelenkam

Jan Gerard Waldorp woonde en werkte achtereenvolgens in Amsterdam, Haarlem en Den Haag, waar hij opzichter werd van de in 1800 geopende Nationale Konst-Gallerij. Als kunstenaar was hij vooral technisch zeer bekwaam. Deze kwaliteit kwam hem uitstekend van pas bij de vele kopie‰n die hij maakte naar 17de-eeuwse schilderijen, 'waartoe de rijke Kunstverzamelingen in zijne geboortestad hem de gelegenheid aanboden', aldus Van Eijnden en Van der Willigen. Deze voerde hij niet alleen uit in waterverf en dekverf - de meest gebruikte materialen voor 18de-eeuwse kopie‰n naar schilderijen - maar ook in zwart krijt. Het aan Quiringh Brekelenkam (circa 1620-1667/68) toegeschreven schilderij, dat Waldorp hier kopieerde, bevindt zich thans in Luxemburg (afb. a). De herkomst van het schilderij gaat niet verder terug dan 16 juli 1819, toen het in Amsterdam werd geveild.