Over-Holland aan de Vecht

In 1797 verscheen een album van Hermanus Numan met Vierentwintig printtekeningen met couleuren, verbeeldende Hollandsche Buitenplaatzen, met derzelver beschrijvingen (...). De twee tekeningen van Numan in het AHM met de buitenplaatsen Over-Holland en Hofwerk (cat. nr. 114) dienden als voorbeeld voor twee etsen, die met dezelfde groene en blauwe tinten waterverf als de tekeningen zijn gekleurd (afb. a en b). Over-Holland en Hofwerk waren gelegen aan de Vecht, bij Breukelen. Beide 17de-eeuwse buitenplaatsen werden in de tweede helft van de 18de eeuw gemoderniseerd. Tegenwoordig bestaat Over-Holland nog. Numan verklaart in de begeleidende tekst de herkomst van de namen van de buitenplaatsen. Het huis Over-Holland dankte zijn naam aan de ligging: 'om dat zij haar uitzicht heeft over de Vecht op het Hollands grondgebied'. De naam Hofwerk is gegeven omdat de toenmalige eigenaar 'daar mede zijn bijzonder vermaak in het aanleggen van Lusthoven te kennen' wilde geven, aldus Numan. Het idee van Numan om zo'n reeks prenten met buitenplaatsen uit te geven, was niet nieuw. In de eerste helft van de 18de eeuw kwamen al verschillende topografische werken uit, zoals De Zegenpraalende Vecht (1719). De manier waarop Numan de buitenplaatsen in beeld bracht en beschreef, was daarentegen wŠl uitzonderlijk. Zowel in de afbeeldingen als in de toelichtingen schonk Numan veel meer aandacht aan de ligging van de huizen dan aan de huizen zelf. Hij had een uitgesproken voorkeur voor de Engelse landschappelijke tuinstijl, die in de jaren 1770-1790 in Nederland populair werd. Alle buitenplaatsen die hij opnam, waren recent gemoderniseerd volgens de nieuwe Engelse tuinmode: 'lange groote Haagen en regte Laanen werden veranderd in slingerende wandelingen'.

Over-Holland aan de Vecht

In 1797 verscheen een album van Hermanus Numan met Vierentwintig printtekeningen met couleuren, verbeeldende Hollandsche Buitenplaatzen, met derzelver beschrijvingen (...). De twee tekeningen van Numan in het AHM met de buitenplaatsen Over-Holland en Hofwerk (cat. nr. 114) dienden als voorbeeld voor twee etsen, die met dezelfde groene en blauwe tinten waterverf als de tekeningen zijn gekleurd (afb. a en b). Over-Holland en Hofwerk waren gelegen aan de Vecht, bij Breukelen. Beide 17de-eeuwse buitenplaatsen werden in de tweede helft van de 18de eeuw gemoderniseerd. Tegenwoordig bestaat Over-Holland nog. Numan verklaart in de begeleidende tekst de herkomst van de namen van de buitenplaatsen. Het huis Over-Holland dankte zijn naam aan de ligging: 'om dat zij haar uitzicht heeft over de Vecht op het Hollands grondgebied'. De naam Hofwerk is gegeven omdat de toenmalige eigenaar 'daar mede zijn bijzonder vermaak in het aanleggen van Lusthoven te kennen' wilde geven, aldus Numan. Het idee van Numan om zo'n reeks prenten met buitenplaatsen uit te geven, was niet nieuw. In de eerste helft van de 18de eeuw kwamen al verschillende topografische werken uit, zoals De Zegenpraalende Vecht (1719). De manier waarop Numan de buitenplaatsen in beeld bracht en beschreef, was daarentegen wŠl uitzonderlijk. Zowel in de afbeeldingen als in de toelichtingen schonk Numan veel meer aandacht aan de ligging van de huizen dan aan de huizen zelf. Hij had een uitgesproken voorkeur voor de Engelse landschappelijke tuinstijl, die in de jaren 1770-1790 in Nederland populair werd. Alle buitenplaatsen die hij opnam, waren recent gemoderniseerd volgens de nieuwe Engelse tuinmode: 'lange groote Haagen en regte Laanen werden veranderd in slingerende wandelingen'.