Het interieur van de Grote of Sint-Bavokerk in Haarlem, naar een schilderij van Job Berckheyde

Wybrand Hendriks kopieerde naar een schilderij van Job Berckheyde (1630-1693) met het interieur van de Grote of Sint-Bavokerk in Haarlem. Het schilderij bevindt zich sinds 1874 in Dresden en was uit de verzameling van de Haarlemse geneesheer Adriaan van der Willigen (1810-1876) verworven. OPMP:Vermoedelijk had deze het stuk ge‰rfd van zijn neef en naamgenoot Adriaan van der Willigen (1766-1841), die samen met Roeland van Eijnden (1747-1819) het vier-delig werk Geschiedenis der Vaderlandsche Schilderkunst sedert de helft der XVIII eeuw (1816-1840) schreef. Toen Berckheydes schilderij in het bezit van deze Adriaan van der Willigen was, kan Hendriks het werk hebben gezien. In 1811 portretteerde hij Van der Willigen. In 1814 en 1816 hadden ze samen de leiding over twee Haarlemse kunstveilingen.

Het interieur van de Grote of Sint-Bavokerk in Haarlem, naar een schilderij van Job Berckheyde

Wybrand Hendriks kopieerde naar een schilderij van Job Berckheyde (1630-1693) met het interieur van de Grote of Sint-Bavokerk in Haarlem. Het schilderij bevindt zich sinds 1874 in Dresden en was uit de verzameling van de Haarlemse geneesheer Adriaan van der Willigen (1810-1876) verworven. OPMP:Vermoedelijk had deze het stuk ge‰rfd van zijn neef en naamgenoot Adriaan van der Willigen (1766-1841), die samen met Roeland van Eijnden (1747-1819) het vier-delig werk Geschiedenis der Vaderlandsche Schilderkunst sedert de helft der XVIII eeuw (1816-1840) schreef. Toen Berckheydes schilderij in het bezit van deze Adriaan van der Willigen was, kan Hendriks het werk hebben gezien. In 1811 portretteerde hij Van der Willigen. In 1814 en 1816 hadden ze samen de leiding over twee Haarlemse kunstveilingen.