Gezicht te Noordsleen in Drenthe

Getekent voor de Heer Roos schreef Van Drielst op de achterzijde van dit gezicht te Noordsleen, een dorpje zes kilometer ten westen van Emmen. Cornelis Sebille Roos (1754-1820) was kunsthandelaar en prentuitgever. Roos gaf in 1794, of vlak daarna, een serie van negen etsen uit door Hendrik Schwegman (1761-1816) naar tekeningen van Egbert van Drielst, onder de titel IX Gezichten in, en bij het landschap Drenthe. Eén van de prenten uit deze reeks gaat terug op het Gezicht te Noordsleen (afb. a). Ten behoeve van de prent wijzigde Van Drielst het formaat, van een liggende naar een staande compositie. Door ‚‚n boom van het groepje van drie in hoogte te verlengen en door een extra zijtak toe te voegen, maakte hij de boompartij monumentaler. Deze verandering bestudeerde Van Drielst in een krijtschets; de boompartij voorzag hij van schaduwen door wassingen met grijze inkt (afb. b).

Gezicht te Noordsleen in Drenthe

Getekent voor de Heer Roos schreef Van Drielst op de achterzijde van dit gezicht te Noordsleen, een dorpje zes kilometer ten westen van Emmen. Cornelis Sebille Roos (1754-1820) was kunsthandelaar en prentuitgever. Roos gaf in 1794, of vlak daarna, een serie van negen etsen uit door Hendrik Schwegman (1761-1816) naar tekeningen van Egbert van Drielst, onder de titel IX Gezichten in, en bij het landschap Drenthe. Eén van de prenten uit deze reeks gaat terug op het Gezicht te Noordsleen (afb. a). Ten behoeve van de prent wijzigde Van Drielst het formaat, van een liggende naar een staande compositie. Door ‚‚n boom van het groepje van drie in hoogte te verlengen en door een extra zijtak toe te voegen, maakte hij de boompartij monumentaler. Deze verandering bestudeerde Van Drielst in een krijtschets; de boompartij voorzag hij van schaduwen door wassingen met grijze inkt (afb. b).