Studie van bomen, naar een tekening van Paulus van Liender

Deze boomstudie en het volgende catalogusnummer waren aanvankelijk toegeschreven aan Adam Pynacker (1625-1673). In Pynackers geschilderde boslandschappen komen vergelijkbare, fel door de zon beschenen bomen voor. In 1986 is door Michiel Plomp geopperd dat de bladen 18de-eeuwse navolgingen zijn. In Teylers Museum te Haarlem bevinden zich twee identieke boomstudies, waarvan de tekeningen in het AHM navolgingen kunnen zijn. Het ene blad, dat gelijk is aan cat. nr. 101, wordt vooralsnog toegeschreven aan Adam Pynacker (afb. a). Het andere Haarlemse blad, identiek aan cat. nr. 100, staat op naam van Paulus van Liender (afb. b). De twee boomstudies in het AHM, mogelijk gemaakt op 17de-eeuws papier, zijn kopie‰n van bovengenoemde bladen, zelfs veel 'spontane' lijnen in zwart krijt zijn overgenomen. De Amsterdamse tekeningen zouden, net als ‚‚n van de tekeningen in Haarlem door Paulus van Liender gemaakt kunnen zijn, maar gezien de iets mindere kwaliteit zijn ze vermoedelijk door een kunstenaar uit zijn omgeving vervaardigd.

Studie van bomen, naar een tekening van Paulus van Liender

Deze boomstudie en het volgende catalogusnummer waren aanvankelijk toegeschreven aan Adam Pynacker (1625-1673). In Pynackers geschilderde boslandschappen komen vergelijkbare, fel door de zon beschenen bomen voor. In 1986 is door Michiel Plomp geopperd dat de bladen 18de-eeuwse navolgingen zijn. In Teylers Museum te Haarlem bevinden zich twee identieke boomstudies, waarvan de tekeningen in het AHM navolgingen kunnen zijn. Het ene blad, dat gelijk is aan cat. nr. 101, wordt vooralsnog toegeschreven aan Adam Pynacker (afb. a). Het andere Haarlemse blad, identiek aan cat. nr. 100, staat op naam van Paulus van Liender (afb. b). De twee boomstudies in het AHM, mogelijk gemaakt op 17de-eeuws papier, zijn kopie‰n van bovengenoemde bladen, zelfs veel 'spontane' lijnen in zwart krijt zijn overgenomen. De Amsterdamse tekeningen zouden, net als ‚‚n van de tekeningen in Haarlem door Paulus van Liender gemaakt kunnen zijn, maar gezien de iets mindere kwaliteit zijn ze vermoedelijk door een kunstenaar uit zijn omgeving vervaardigd.