Schepen onder de kust voor anker

Willem van de Velde de Jongere volgde in de voetsporen van zijn vader en geldt als de belangrijkste Nederlandse schilder van zeegezichten en schepen van de zeventiende eeuw. Na een succesvolle carrière in Amsterdam verhuisden vader en zoon in 1672-’73 naar Engeland, waar zij het Britse hof en de adel bedienden met scheepsportretten en imposante zeeslagen. Van de vier schilderijen van Willem van de Velde in de verzameling van Adriaan van der Hoop was Schepen onder de kust voor anker het duurst. Het schilderij had zijn prijs van 9500 gulden in 1835 ongetwijfeld te danken aan de vorstelijke herkomst, de collectie van de Engelse koning George III. Van deze voorstelling bestaan tenminste nog zes andere versies. De Britse beeldhouwer en schrijver Lord Ronald Gower beschreef het schilderij in 1875 als: ‘Very fine, the effect of a calm at sea given with his wonted transparency of sky and mirror-like effect of sea.’

Schepen onder de kust voor anker

Willem van de Velde de Jongere volgde in de voetsporen van zijn vader en geldt als de belangrijkste Nederlandse schilder van zeegezichten en schepen van de zeventiende eeuw. Na een succesvolle carrière in Amsterdam verhuisden vader en zoon in 1672-’73 naar Engeland, waar zij het Britse hof en de adel bedienden met scheepsportretten en imposante zeeslagen. Van de vier schilderijen van Willem van de Velde in de verzameling van Adriaan van der Hoop was Schepen onder de kust voor anker het duurst. Het schilderij had zijn prijs van 9500 gulden in 1835 ongetwijfeld te danken aan de vorstelijke herkomst, de collectie van de Engelse koning George III. Van deze voorstelling bestaan tenminste nog zes andere versies. De Britse beeldhouwer en schrijver Lord Ronald Gower beschreef het schilderij in 1875 als: ‘Very fine, the effect of a calm at sea given with his wonted transparency of sky and mirror-like effect of sea.’