Interieur van de Sint-Odulphuskerk te Assendelft gezien vanuit het koor

Het Interieur van de Sint Odulphuskerk wordt beschouwd als een hoogtepunt in het oeuvre van Pieter Saenredam. Wordt de kerkenschilder tegenwoordig juist geprezen om zijn magistrale ruimtewerking en de ijle kleuren in zijn interieurs, in de 19de eeuw was de waardering voor zijn werk tamelijk lauw en tweeslachtig. Bij zijn bezoek aan het Museum van der Hoop wist Théophile Thoré niet goed wat hij met het schilderij aanmoest. Hij noemde het een ‘vreemd, primitief schilderij, zonder licht-donker en toch effectief’. Reeds bij de aankoop in 1848 had Adriaan van der Hoop geschreven aan de eigenaar, kunstmakelaar Jeronimo de Vries: ‘Om iets te doen dat Uw aangenaam schynt te zyn zal ik het Schildery van Saenredam voor f 600 nemen hoe zeer de plaatsing van het zelve zeer moeilyk is’. Wel voegde hij in zijn lijst van schilderijen toe: ‘zeer helder en fijn uitgewerkt’.

Interieur van de Sint-Odulphuskerk te Assendelft gezien vanuit het koor

Het Interieur van de Sint Odulphuskerk wordt beschouwd als een hoogtepunt in het oeuvre van Pieter Saenredam. Wordt de kerkenschilder tegenwoordig juist geprezen om zijn magistrale ruimtewerking en de ijle kleuren in zijn interieurs, in de 19de eeuw was de waardering voor zijn werk tamelijk lauw en tweeslachtig. Bij zijn bezoek aan het Museum van der Hoop wist Théophile Thoré niet goed wat hij met het schilderij aanmoest. Hij noemde het een ‘vreemd, primitief schilderij, zonder licht-donker en toch effectief’. Reeds bij de aankoop in 1848 had Adriaan van der Hoop geschreven aan de eigenaar, kunstmakelaar Jeronimo de Vries: ‘Om iets te doen dat Uw aangenaam schynt te zyn zal ik het Schildery van Saenredam voor f 600 nemen hoe zeer de plaatsing van het zelve zeer moeilyk is’. Wel voegde hij in zijn lijst van schilderijen toe: ‘zeer helder en fijn uitgewerkt’.