De heilige Barbara, schutspatrones van het Metselaarsgilde

Onderaan het opschrift: ST BARBRA. Bevond en bevindt zich nog steeds in de wand bevestigd in de kamer van het metselaarsgilde. De Heilige Barbara, vereerd vanaf de vierde eeuw na Christus, wordt meestal afgebeeld met de toren, waarin haar vader haar opsloot omdat zij zich tot het Christelijk geloof wilde bekeren. Door de kracht van dit geloof wist zij de muur van deze toren op wonderbaarlijke wijze te doorboren, zodat er een extra venster in kwam. Op grond daarvan kozen de metselaars haar tot beschermheilige. Ook was zij de patrones van tal van andere ambachten. (Zie: L. Réau, Iconographie de l'Art Chrétien III, Parijs 1958, p. 169-175). Ons schilderij lijkt qua voorstelling uniek. Ik achterhaalde geen andere afbeelding van de heilige waarop zij omringd is door de werktuigen van metselaars en timmerlieden en zij zelf een passer in de ene en een maatstok (?) in de andere hand houdt. Het stuk heette tot dusver een werk van Cornelis van Haarlem (1562-1638). M.i. is het echter vanwege de stijl zeker niet later dan ca. 1580 geschilderd. Bovendien lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat een der Amsterdamse gilden na 1578, het jaar van de machtsovername door de calvinisten, hun gildevertrek met een afbeelding van een "Paapse" heilige zouden laten versieren.

De heilige Barbara, schutspatrones van het Metselaarsgilde

Onderaan het opschrift: ST BARBRA. Bevond en bevindt zich nog steeds in de wand bevestigd in de kamer van het metselaarsgilde. De Heilige Barbara, vereerd vanaf de vierde eeuw na Christus, wordt meestal afgebeeld met de toren, waarin haar vader haar opsloot omdat zij zich tot het Christelijk geloof wilde bekeren. Door de kracht van dit geloof wist zij de muur van deze toren op wonderbaarlijke wijze te doorboren, zodat er een extra venster in kwam. Op grond daarvan kozen de metselaars haar tot beschermheilige. Ook was zij de patrones van tal van andere ambachten. (Zie: L. Réau, Iconographie de l'Art Chrétien III, Parijs 1958, p. 169-175). Ons schilderij lijkt qua voorstelling uniek. Ik achterhaalde geen andere afbeelding van de heilige waarop zij omringd is door de werktuigen van metselaars en timmerlieden en zij zelf een passer in de ene en een maatstok (?) in de andere hand houdt. Het stuk heette tot dusver een werk van Cornelis van Haarlem (1562-1638). M.i. is het echter vanwege de stijl zeker niet later dan ca. 1580 geschilderd. Bovendien lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat een der Amsterdamse gilden na 1578, het jaar van de machtsovername door de calvinisten, hun gildevertrek met een afbeelding van een "Paapse" heilige zouden laten versieren.