Zeegezicht

Heette tot dusver een werk van Cornelis Hendricksz Vroom (1591-1661). Deze heeft echter geen zeestukken geschilderd. Bedoeld zal zijn zijn vader, Hendrick Cornelisz. Vroom. De oude Vroom schilderde zeeslagen en voor een herkenbare havenstad varende schepen, zelden "pure" marines. Ons schilderij lijkt er wel een te zijn. Een repliek van/variant op ons schilderij is: vlg. Londen (Christie), 19 november 1937, nr. 9; p., 35 x 56 cm, als A. Willaerts; nu Greenwich, National Maritime Museum; door E.C. Palmer, die een signatuur vond, op naam van Vroom gebracht (foto en not. op RKD). Een rotsachtig eiland dat terzijde de open horizon afsluit, vond ik bij Vroom verder slechts op een schilderij in de kunsthandel (BOL, afb. 8) en op een gemerkt schilderij van zijn hand in het Historisch Scheepvaartmuseum te Amsterdam, dat 1628 gedateerd is (tent. La vie en Hollande .., Musée des Arts décoratifs, Parijs 1967, cat.nr. 363, met afb.). Mogelijk stamt ons stuk uit dezelfde tijd.

Zeegezicht

Heette tot dusver een werk van Cornelis Hendricksz Vroom (1591-1661). Deze heeft echter geen zeestukken geschilderd. Bedoeld zal zijn zijn vader, Hendrick Cornelisz. Vroom. De oude Vroom schilderde zeeslagen en voor een herkenbare havenstad varende schepen, zelden "pure" marines. Ons schilderij lijkt er wel een te zijn. Een repliek van/variant op ons schilderij is: vlg. Londen (Christie), 19 november 1937, nr. 9; p., 35 x 56 cm, als A. Willaerts; nu Greenwich, National Maritime Museum; door E.C. Palmer, die een signatuur vond, op naam van Vroom gebracht (foto en not. op RKD). Een rotsachtig eiland dat terzijde de open horizon afsluit, vond ik bij Vroom verder slechts op een schilderij in de kunsthandel (BOL, afb. 8) en op een gemerkt schilderij van zijn hand in het Historisch Scheepvaartmuseum te Amsterdam, dat 1628 gedateerd is (tent. La vie en Hollande .., Musée des Arts décoratifs, Parijs 1967, cat.nr. 363, met afb.). Mogelijk stamt ons stuk uit dezelfde tijd.