Guy Patijn (1601-1672)
De bovenvermelde betiteling, ontleend aan Scheltema, doet merkwaardig aan. Kopie naar een niet Nederlands (Spaans ?) schilderij, vanwege de haardracht te dateren in de jaren 1640 (mej. L. de Bruyn en de heer B.J. Renckens, mondeling). Het kruis dat de man op zijn borst draagt, met tussen elke twee armen een ander kruis, is het Jeruzalem(vaarders)kruis (zie: P. Binder, Magic Symbols of the world, Londen 1972, blz. 12, nr. 33). Vergelijk bijv. de kruisen die de Jeruzalemvaarders dragen op Jan van Scorels schilderijen in het Centraal Museum te Utrecht, cat. 1933, nrs. 170, 171 en 173.
Guy Patijn (1601-1672)
De bovenvermelde betiteling, ontleend aan Scheltema, doet merkwaardig aan. Kopie naar een niet Nederlands (Spaans ?) schilderij, vanwege de haardracht te dateren in de jaren 1640 (mej. L. de Bruyn en de heer B.J. Renckens, mondeling). Het kruis dat de man op zijn borst draagt, met tussen elke twee armen een ander kruis, is het Jeruzalem(vaarders)kruis (zie: P. Binder, Magic Symbols of the world, Londen 1972, blz. 12, nr. 33). Vergelijk bijv. de kruisen die de Jeruzalemvaarders dragen op Jan van Scorels schilderijen in het Centraal Museum te Utrecht, cat. 1933, nrs. 170, 171 en 173.
description
De bovenvermelde betiteling, o ...... t. 1933, nrs. 170, 171 en 173.
identifier
rights
subject
AM algemene voorstellingstrefwoorden [TOPTERM]
iconografische indeling
mansportret
portret Amsterdam
title
Guy Patijn (1601-1672)
type
inDataset
hasBeginTimeStamp
hasEndTimeStamp
label
Guy Patijn (1601-1672)