Portretminiatuur van Johannes Grill

De geportretteerde stelt de Amsterdamse zilversmid Johannes Grill (1614-1670) voor. Hironimus Holl beeldde zijn collega op 29-jarige leeftijd af en voorzag het ambitieuze portretje zelfbewust van zijn signatuur. Mogelijk memoreert het Grills opname in het Amsterdamse Goud- en Zilversmidsgilde in 1642. Het reliëf kan ook opgevat worden als een vriendschapsportretje. Portretten van zeventiende-eeuwse Nederlandse zilversmeden zijn zeer zeldzaam. Het Rijksmuseum bezit een door Jacob Backer (1608-1651) geschilderd portret van Johannes Lutma (De Lorm 2001~2, p. 40 afb. 10a). Daarnaast zijn slechts enkele andere bekend. Johannes Grill was familie van de verzamelaar Anthony Grill (1664-1727) en verzamelde ook zelf, voornamelijk Griekse en Romeinse munten, mineralen en schelpen (Bergvelt/Kistemaker 1992, p. 72 nr. 138, p. 73 nr. 139). Mogelijk heeft het portretminituur deel uitgemaakt van zijn verzameling. In 1880 was het te zien in de zilvertentoonstelling in Arti et Amicitae (als ene Johannes Brill), samen met een soortgelijk exemplaar met een afbeelding van Constantijn Huygens, 'hoogstwaarschijnlijk van dezelfde hand' (De Vries/De Roever/Colinet 1880, p. 236 nr. 1166, 1167). Grill was na Johannes Lutma de meest getalenteerde Amsterdamse meester van drijfwerk in zilver. In 1643 vervaardigde hij vier begrafenisschilden voor het Oude Schoenmakers- en schoenlappersgilde te Amsterdam (cat.nr. KA 13976, KA 13977; De Lorm 2001~2, p. 47 nr. 13). In 1650 en 1656 bestelde het Amsterdamse St. Joosten- of Korendragersgilde bij Grill twee reeksen van elk vier schilden (cat.nr. KA 6596 t/m KA 6597, KA 6585 t/m KA 6588). Het Rijksmuseum te Amsterdam bezit van Grills hand een kapitaal lampetstel (1649), een schaal (1650) en een kandelaar (1652) (De Lorm 2001~2, p. 54-55 nr. 16, p. 56 nr. 17, p. 59-60 nr. 20).

Portretminiatuur van Johannes Grill

De geportretteerde stelt de Amsterdamse zilversmid Johannes Grill (1614-1670) voor. Hironimus Holl beeldde zijn collega op 29-jarige leeftijd af en voorzag het ambitieuze portretje zelfbewust van zijn signatuur. Mogelijk memoreert het Grills opname in het Amsterdamse Goud- en Zilversmidsgilde in 1642. Het reliëf kan ook opgevat worden als een vriendschapsportretje. Portretten van zeventiende-eeuwse Nederlandse zilversmeden zijn zeer zeldzaam. Het Rijksmuseum bezit een door Jacob Backer (1608-1651) geschilderd portret van Johannes Lutma (De Lorm 2001~2, p. 40 afb. 10a). Daarnaast zijn slechts enkele andere bekend. Johannes Grill was familie van de verzamelaar Anthony Grill (1664-1727) en verzamelde ook zelf, voornamelijk Griekse en Romeinse munten, mineralen en schelpen (Bergvelt/Kistemaker 1992, p. 72 nr. 138, p. 73 nr. 139). Mogelijk heeft het portretminituur deel uitgemaakt van zijn verzameling. In 1880 was het te zien in de zilvertentoonstelling in Arti et Amicitae (als ene Johannes Brill), samen met een soortgelijk exemplaar met een afbeelding van Constantijn Huygens, 'hoogstwaarschijnlijk van dezelfde hand' (De Vries/De Roever/Colinet 1880, p. 236 nr. 1166, 1167). Grill was na Johannes Lutma de meest getalenteerde Amsterdamse meester van drijfwerk in zilver. In 1643 vervaardigde hij vier begrafenisschilden voor het Oude Schoenmakers- en schoenlappersgilde te Amsterdam (cat.nr. KA 13976, KA 13977; De Lorm 2001~2, p. 47 nr. 13). In 1650 en 1656 bestelde het Amsterdamse St. Joosten- of Korendragersgilde bij Grill twee reeksen van elk vier schilden (cat.nr. KA 6596 t/m KA 6597, KA 6585 t/m KA 6588). Het Rijksmuseum te Amsterdam bezit van Grills hand een kapitaal lampetstel (1649), een schaal (1650) en een kandelaar (1652) (De Lorm 2001~2, p. 54-55 nr. 16, p. 56 nr. 17, p. 59-60 nr. 20).