Blad

Jacob Hendrik Stellingwerff was een van de meest originele makers van zilveren bladen in het begin van de negentiende eeuw. Kenmerkend voor zijn werk zijn de verfijnde uitvoering - soms in contrastrijke combinaties met andere materialen - en de grote afmetingen. Op de met parelmoer en zilver ingelegde houten bodem van dit exemplaar is later een losse glazen beschermplaat met zilveren greepjes gelegd. Op de greepjes is het meesterteken JLF 2 in zeshoek afgeslagen, toebehorend aan J.L. Favre (Verantwoordelijkheidstekens 1999, nr. 5514). In de kunsthandel bevond zich een rond blad van Stellingwerff uit 1807-1809, waarvan de houten bodem een verwant patroon van inlegwerk toont (Christie's 2001, p. 47 nr. 173). Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam bezit van hem een kapitaal zilveren blad uit 1811-1812 (Ter Molen 1994, p. 294-295 nr. 139). Zie het commentaar bij cat.nr. KA 17900.

Blad

Jacob Hendrik Stellingwerff was een van de meest originele makers van zilveren bladen in het begin van de negentiende eeuw. Kenmerkend voor zijn werk zijn de verfijnde uitvoering - soms in contrastrijke combinaties met andere materialen - en de grote afmetingen. Op de met parelmoer en zilver ingelegde houten bodem van dit exemplaar is later een losse glazen beschermplaat met zilveren greepjes gelegd. Op de greepjes is het meesterteken JLF 2 in zeshoek afgeslagen, toebehorend aan J.L. Favre (Verantwoordelijkheidstekens 1999, nr. 5514). In de kunsthandel bevond zich een rond blad van Stellingwerff uit 1807-1809, waarvan de houten bodem een verwant patroon van inlegwerk toont (Christie's 2001, p. 47 nr. 173). Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam bezit van hem een kapitaal zilveren blad uit 1811-1812 (Ter Molen 1994, p. 294-295 nr. 139). Zie het commentaar bij cat.nr. KA 17900.