Diamanten huwelijk van Mr. O.J.Tj.N Domela Nieuwenhuis en E.M.M. Domela Nieuwenhuis

Mr. Onko Jalmar Tjardo Nyegaard Domela Nieuwenhuis Nyegaard (1894-1988) trouwde in 1919 met zijn nicht Elisabeth Marie Mathilde Domela Nieuwenhuis (1892-1985). De bekende socialist Ferdinand Domela Nieuwenhuis was zijn oudoom. Hij werkte als journalist en advocaat en was een bekend kunstkenner en -verzamelaar. Zijn collectie modern zilver heeft hij aan het Rijksmuseum geschonken. Willem Vis werd opgeleid tot grafisch ontwerper. In de periode 1957-1971 had hij de artistieke leiding van Koninklijke Begeer in Voorschoten, in de twintigste eeuw naast ’s Rijks Munt het belangrijkste metaalbedrijf voor slag- en gietpenningen. Het was de tijd dat onder penningontwerpers de aandacht duidelijk verschoof naar plastisch vormgegeven en gegoten penningen. De commerciële opdrachten bij Begeer (en ’s Rijks Munt) bleven echter veelal geslagen penningen, mogelijk mede vanwege de aanwezigheid van de technisch zeer begaafde Vis. Vanaf 1971 werkte Vis als zelfstandig medailleur, o.a. voor ’s Rijks Munt. Zijn ontwerpen blinken uit in goed gelijkende portretten, evenwichtige compositie en een uitstekende belettering, wat veel opdrachtgevers aanspreekt. De afgebeelde penning is een goed voorbeeld hiervan.

Diamanten huwelijk van Mr. O.J.Tj.N Domela Nieuwenhuis en E.M.M. Domela Nieuwenhuis

Mr. Onko Jalmar Tjardo Nyegaard Domela Nieuwenhuis Nyegaard (1894-1988) trouwde in 1919 met zijn nicht Elisabeth Marie Mathilde Domela Nieuwenhuis (1892-1985). De bekende socialist Ferdinand Domela Nieuwenhuis was zijn oudoom. Hij werkte als journalist en advocaat en was een bekend kunstkenner en -verzamelaar. Zijn collectie modern zilver heeft hij aan het Rijksmuseum geschonken. Willem Vis werd opgeleid tot grafisch ontwerper. In de periode 1957-1971 had hij de artistieke leiding van Koninklijke Begeer in Voorschoten, in de twintigste eeuw naast ’s Rijks Munt het belangrijkste metaalbedrijf voor slag- en gietpenningen. Het was de tijd dat onder penningontwerpers de aandacht duidelijk verschoof naar plastisch vormgegeven en gegoten penningen. De commerciële opdrachten bij Begeer (en ’s Rijks Munt) bleven echter veelal geslagen penningen, mogelijk mede vanwege de aanwezigheid van de technisch zeer begaafde Vis. Vanaf 1971 werkte Vis als zelfstandig medailleur, o.a. voor ’s Rijks Munt. Zijn ontwerpen blinken uit in goed gelijkende portretten, evenwichtige compositie en een uitstekende belettering, wat veel opdrachtgevers aanspreekt. De afgebeelde penning is een goed voorbeeld hiervan.